De loodgieter als adviseur

De loodgieter is in onze moderne tijd een specialist die niet alleen in staat is om installatie en onderhoud te doen maar die ook als adviseur een flinke rol speelt. Als ervaringsdeskundige kan de loodgieter Rotterdam spoed bepalen wat de beste oplossing is voor een installatie, nieuw of aansluiten op bestaand dat maakt niet uit. Bekend met de wettelijke voorschriften die er zijn en waarop ook controle word uitgevoerd kan de loodgieter bepalen welke apparatuur of installatie er nodig is. Voor de leek zijn de bomen door het bos niet meer te zien maar de loodgieter als specialist weet daarin wel de weg. Denk maar eens aan de enorme hoeveelheid en soorten CV ketels die in de handel zijn. Van goedkoop tot duur, van minder goed tot uitstekend, van energieslurper tot energiezuinig en van duurkoop tot duurzaam. De loodgieter Utrecht kan een klant uitleggen waarom een bepaalde installatie voor die specifieke situatie de beste oplossing is.

Klantgericht

De loodgieter doet dus ook nog een stukje acquisitie door de klant te leiden door de denkbeeldige catalogus. Die catalogus zit deels in het hoofd van de loodgieter. Sommige klanten hebben voordat de loodgieter komt ook wel al hun research gedaan want internet kan hierbij de helpende hand bieden. Het is dus aan de loodgieter om te weten wat een klant wil en denkt te moeten hebben. Misschien zijn dat wel de moeilijkste klanten omdat die vaak al denken te weten wat ze willen hebben. Het is een beetje als bij de huisarts komen en zelf de diagnose al gesteld hebben via internet. Menig huisarts vraagt zich dan af: wie is hier de dokter? Wil niet zeggen dat de klant of patient het niet juist hebben maar vaak zijn er meerdere mogelijkheden of opties die kunnen leiden naar een meer precieze duiding van oorzaak en gevolg.

Communiceren met de klant

Omgang met klanten vraagt dus ook een paar vaardigheden van de loodgieter. Communiceren met een klant bepaald vaak het gevoel van goed of niet voor de klant. De loodgieter die met veel lawaai zijn oplossingen verkondigd zonder te luisteren naar zijn klant zal het steeds moeilijker krijgen. De klant wil immers gehoord worden want het is zijn geld dat uitgegeven gaat worden. De klant is koning blijft ook hier van toepassing maar een goede loodgieter zorgt er voor dat de klant Keizer is nadat alles geïnstalleerd is. Waarom Keizer? Wel de klant moet nadien een tevreden gevoel hebben en er ook zeker van zijn dat wat er is aangebracht, betrouwbaar is, want daarmee komt hij voor een volgende klus toch weer terug bij die loodgietersbedrijven in Amsterdam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *